تکبر
وعدالله حقاً و مَن اَصدقُ مِن الله قیلاً

 

میخوام این بار از غرور بگم که پیامبر  به راهبی به نام (شمعون بن لاوی بن یهودا) که جدش یهودا از حواریین حضرت عیسی (ع)بوده است بگم.که از پیامبر(ص) سوالات متعددی پرسیدن جایی رسیدن که پیامبر فرمودند:

ای شمعون:

خداوند تبارک و تعالی چون طبقه زیرین را آفرید،نازیدو خروشیدو گفت:«چه چیز می تواند بر من غلبه آید»؟.خداوند زمین را آفرید و برسطح آن گسترد،تا رام شد.سپس زمین مباحات کردوگفت:«چه چیز بر من غلبه کند»؟خداوند کوه ها را خلق کرد وچون میخ بر پشت زمین کوفت تا ساکنانش رابلرزاند،زمین رام گشت وآرام گرفت.سپس کوهها بر زمین بالید،سر برکشید و مغرورانه گفت:«چه چیز بر من چیره گردد»؟خداوند آهن را آفریدکه کوهها را شکافت ورام شد.آنگاه آهن بر کوه ها فخر کردو گفت:«چه چیز مرا مغلوب سازد»؟خداوند آتش را خلق کردکه آن را آب کردونرم شد.باز آتش بانگ و نعره برآورد وافتخار کردو گفت:«چه چیز بر من غالب شود»؟خداوند باد را آفرید تا امواج آب را به حرکت در آورد،موجها در آن ایجاد کرد،قعرش را زیر و رو نمود و از جریانش بازداشت و آتش رام شد و آنگاه باد بالیدن گرفت و به شدت وزیدو گفت:«چه چیز مرا مغلوب سازد»؟ خدا انسان را آفرید تا بنیانها و پناهگاهها ساخت که نه باد در آن نفوذ یافت و نه چیز دیگر. باد رام شد و انسان به طغیان آمده و گفت:«از من نیرومند تر چیست»؟ خداوند مرگ را خلق کرد که او را مقهور ساخت،انسان رام شد و مرگ خود به مباهات برخاست، از جانب خداوند خطاب شد:

«به خود مبال که من تو را میان بهشتیان و دوزخیان سر می برم و دیگر زنده ات نمی کنم.»

سپس  نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند:

_حلم بر غضب غالب شود.

_مهر برقهر

_وصدقه برگناه

 

تحف العقول .ص17مترجم احمد جنتی عطایی.

نقل شده از کتاب عقل چیست؟/مولف نوحه خوان



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





شنبه 15 مهر 1391برچسب:, :: 23:4 :: نويسنده : حامد

درباره وبلاگ

بنويس كه تا يادت بماند ، كه نوشته ها رد پاي عبور است ، فردا كه برگردي و نوشته هايت را بخواني ، به ياد مي آوري كه از كجا رد شده و چطور قد كشيده ايي...... به یاد سید اهل قلم.
نويسندگان