وعدالله حقاً و مَن اَصدقُ مِن الله قیلاً

قربانی در اسلام چنان مستحب است که برای هر عملی چون عقیقه فرزند و خرید خانه و مسافرت و هر امری دیگر سفارش شده است و در زمان حج حتی مستحب است که انسان اگر بتواند قرض بگیرد و گوسفند قربانی کند. در کلام امامان معصوم(ع) می خوانیم کسی که پولی نداشته باشد تا قربانی کند، می تواند قرض کند و این سنت را به جای آورد.

علی علیه السلام فرمود: «اگر مردم می دانستند قربانی چه ثمره ای دارد، قرض می گرفتند و قربانی می کردند. با اولین قطره خونی که از قربانی بریزد، قربانی کننده بخشوده می شود.»

وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص۲۱۰

شنبه 12 مهر 1393برچسب:, :: 11:47 :: نويسنده : حامد

روزی امیرالمومنین (ع)شنیدند که مردی طنبور می نوازد .آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند .پس طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند :برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه کن .زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود.سپس فرمود آیا می دانی طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید ؟آن مرد گفت شما به آن داناتر هستید .امام علی (ع)فرمودند :طنبور در آن حال می گوید :ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی .ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت .و این گونه به نفرین او ادامه می دهد  تا نواختنش پایان یابد.

 

مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 79 ، المخازن جلد 1 صفحه 311 

جمعه 11 مهر 1393برچسب:, :: 20:51 :: نويسنده : حامد

رسول خدا (ص):در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت زنی را دیدم که سر تا پایش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائین اش داخل می شد و از دهانش خارج می شد و تازیانه های سهمگین ملائکه ی غضب هر لحظه بر سر آنها نواخته میشد ، نعره و صدایشان عالم را گرفته بود. از جبرئیل پرسیدم این شخص کیست ؟

گفت:او زنی بوده که در دنیا آوازه خوانی یا نوازندگی می نموده است. 

 

حیوة القلوب (علامه مجلسی ره )  باب معراج ، عیون الاخبار الرضا (ع) ، بحارالانوار جلد 8 صفحه 309

 

جمعه 11 مهر 1393برچسب:, :: 20:34 :: نويسنده : حامد

در حديث پر معنى و تكان دهنده‏اى از امام صادق عليه السّلام مى‏خوانيم: هنگامى كه آيه«و الذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم. كسانى كه وقتى كار بدى انجام دهند يا به خويشتن ستم كنند خدا را ياد مى‏آورند و براى گناهانشان استغفار مى‏كنند»سوره آل عمران  آيه135 نازل شد،

ابليس بالاى كوهى در مكّه رفت، و با صداى بلند فرياد كشيد، و سران لشكرش را جمع كرد.
گفتند: اى آقاى ما! چه شده است كه ما را فرا خواندى؟
گفت: اين آيه نازل شده (آيه‏اى كه پشت مرا مى‏لرزاند و مايه نجات بشر است) چه كسى مى‏تواند با آن مقابله كند؟
يكى از شياطين بزرگ گفت: من مى‏توانم، نقشه‏ام چنين است و چنان! ابليس طرح او را نپسنديد! ديگرى برخاست و طرح خود را ارائه داد باز هم مقبول نيفتاد! در اينجا «وسواس خنّاس» برخاست و گفت: من از عهده آن برمى‏آيم.

ابليس گفت: از چه راه؟
گفت: آنها را با وعده‏ها و آرزوها سرگرم مى‏كنم، تا آلوده گناه شوند، و هنگامى كه گناه كردند توبه را از يادشان مى‏برم! ابليس گفت: تو مى‏توانى از عهده اين كار برآيى (نقشه‏ات بسيار ماهرانه و عالى است) و اين مأموريت را تا دامنه قيامت به او سپرد».


دو شنبه 9 دی 1392برچسب:, :: 17:51 :: نويسنده : حامد

 

 امام باقر علیه السلام در بیان آثار گناه در خلوت می فرماید:

«هركه در خلوت گناه كند،خداوند با او بی اعتناست»

و چه عذابی دردناكتر از اینكه خداوند به انسان بی اعتنا شود.

بحارالانوار،ج78،ص70



ادامه مطلب ...
یک شنبه 12 آذر 1398برچسب:, :: 14:53 :: نويسنده : حامد

امام علی (ع):

دلگرم ترین وامیدوار کننده ترین آیه از آیات شریفه قرآن برای توبه بندگان ،آیه 53سوره زمر میباشد.

* بسم الله الرحمن الرحيم *

قل يا عبادي الذين اسرفوا علي انفسهم، لا تقنطو من رحمه الله ان الله يغفر الذنوب جمعيا انه هو الغفور الرحيم *

اي پيامبر بگو :  اي يندگانم كه بر نفس خود ستم كرديد (گناه كرديد) و در آن اسراف نموديد، از رحمت خدا نااميد مباشيد، كه خداوند همه گناهان را مي بخشد،زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.

 

چهار شنبه 17 آبان 1386برچسب:, :: 11:5 :: نويسنده : حامد

 

میخوام این بار از غرور بگم که پیامبر  به راهبی به نام (شمعون بن لاوی بن یهودا) که جدش یهودا از حواریین حضرت عیسی (ع)بوده است بگم.که از پیامبر(ص) سوالات متعددی پرسیدن جایی رسیدن که پیامبر فرمودند:

ای شمعون:

خداوند تبارک و تعالی چون طبقه زیرین را آفرید،نازیدو خروشیدو گفت:«چه چیز می تواند بر من غلبه آید»؟.خداوند زمین را آفرید و برسطح آن گسترد،تا رام شد.سپس زمین مباحات کردوگفت:«چه چیز بر من غلبه کند»؟خداوند کوه ها را خلق کرد وچون میخ بر پشت زمین کوفت تا ساکنانش رابلرزاند،زمین رام گشت وآرام گرفت.سپس کوهها بر زمین بالید،سر برکشید و مغرورانه گفت:«چه چیز بر من چیره گردد»؟خداوند آهن را آفریدکه کوهها را شکافت ورام شد.آنگاه آهن بر کوه ها فخر کردو گفت:«چه چیز مرا مغلوب سازد»؟خداوند آتش را خلق کردکه آن را آب کردونرم شد.باز آتش بانگ و نعره برآورد وافتخار کردو گفت:«چه چیز بر من غالب شود»؟خداوند باد را آفرید تا امواج آب را به حرکت در آورد،موجها در آن ایجاد کرد،قعرش را زیر و رو نمود و از جریانش بازداشت و آتش رام شد و آنگاه باد بالیدن گرفت و به شدت وزیدو گفت:«چه چیز مرا مغلوب سازد»؟ خدا انسان را آفرید تا بنیانها و پناهگاهها ساخت که نه باد در آن نفوذ یافت و نه چیز دیگر. باد رام شد و انسان به طغیان آمده و گفت:«از من نیرومند تر چیست»؟ خداوند مرگ را خلق کرد که او را مقهور ساخت،انسان رام شد و مرگ خود به مباهات برخاست، از جانب خداوند خطاب شد:

«به خود مبال که من تو را میان بهشتیان و دوزخیان سر می برم و دیگر زنده ات نمی کنم.»

سپس  نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند:

_حلم بر غضب غالب شود.

_مهر برقهر

_وصدقه برگناه

 

تحف العقول .ص17مترجم احمد جنتی عطایی.

نقل شده از کتاب عقل چیست؟/مولف نوحه خوان

شنبه 15 مهر 1391برچسب:, :: 23:4 :: نويسنده : حامد

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ

بنويس كه تا يادت بماند ، كه نوشته ها رد پاي عبور است ، فردا كه برگردي و نوشته هايت را بخواني ، به ياد مي آوري كه از كجا رد شده و چطور قد كشيده ايي...... به یاد سید اهل قلم.
نويسندگان